Spoorzone Beverwijk
Het doel is realiseren van een stoer, duurzaam en prettig leefbaar gebied, waar gewoond en gewerkt wordt met voldoende voorzieningen én dat onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van het centrum van Beverwijk. De gemeente heeft eind 2020 laten onderzoeken wat de kansen en mogelijkheden zijn om het Beverwijkse Spoorzonegebied te ontwikkelen. De Spoorzone is een groot gebied aan de oost en westkant van het spoor en de A22. Grofweg het gebied tussen de A9, centrum Beverwijk, Aagtenpark en Wijkeroogpark. Uit de verkenning blijkt dat het gebied op termijn ruimte biedt voor circa 10.000 woningen en 5.000 extra arbeidsplaatsen. Zonder daarvoor natuurgebied of open landschap op te offeren.
Het college beschouwt de ontwikkeling van het Spoorzonegebied als speerpunt voor de komende periode. Daarom heeft een aantal externe bureaus een verkenning uitgevoerd naar de kansen en mogelijkheden om de ambitie voor dit gebied waar te maken:
Het realiseren van een stoer, duurzaam en prettig leefbaar gebied, waar gewoond en gewerkt wordt met voldoende voorzieningen én dat onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van het centrum van Beverwijk.
Bij deze ambitie horen onderstaande doelstellingen:
- Verbetering van de leefomgeving, zodat het fijn wonen, werken en verblijven is.
- Economisch vitaler maken door in te zetten op hoogwaardige maak- en onderhoudsindustrie, haven gerelateerde ondernemingen, ‘slimme’ start-ups en grow-ups, een innovatief distributiecluster, detailhandel in het centrum, grootschalige detailhandel op de Parallelweg en een toekomstbestendige Beverwijkse Bazaar.
- Onderwijs beter laten aansluiten op de werkgelegenheid in de regio.
- Een gemengd gebied creëren, waar naast het werken en winkelen ook wonen en de daarbij behorende voorzieningen worden toegevoegd. Het werken wordt nadrukkelijk niet vervangen door het wonen. Ingezet wordt op het toevoegen van 5.000 extra arbeidsplaatsen.
- Infrastructuur en verkeerstromen verbeteren: goede alternatieven bieden voor het vele doorgaande verkeer in het gebied; een betere OV-ontsluiting met name aan de oostzijde van de A22; autoluw(er) maken van de nieuwbouw ontwikkelingen om het autogebruik te beperken; binnen de Spoorzone het langzaamaan verkeer beter faciliteren.
- Op termijn realiseren van een zelfstandig functionerende zeehaven.
- Verduurzamen van het gebied en het vastgoed: klimaatadaptatie, energietransitie en circulariteit krijgen een prominente plek in de plannen.
- Vergroening van het gebied: om te voldoen aan de opgaven van klimaatadaptatie, leefbaarheid en identiteit.
- Entrees naar de stad en het gebied aantrekkelijker maken.
- Organisatiegraad van de ondernemers vergroten door uitbreiding taken en verantwoordelijkheden van Stichting Beverwijk Business Docks.
Om deze ambities waar te maken en op gang te brengen zijn placemaking, tijdelijke functies en het opstarten van vastgoedontwikkelingen belangrijk. Bijvoorbeeld de Broedmachine in Beverwijk:
Ander voorbeeld:
Eindhoven Strijp-S:
Eindhoven, Strijp-S; placemaking en verhuur, transformatie voor corporatie.
Of: Groningen CiBoGa
Informatie over woningen/winkels, of meer informatie over voor en nadelen van pop-up en tijdelijke functies: