In de huidige markt van commercieel vastgoed vergt het in veel gevallen een aanzienlijke inventiviteit om tot verhuurtransacties te komen. Met uitzondering van de A1 gebieden in Nederland blijkt een verhuurproces soms zelfs enorm taai. Weifelende huurkandidaten die het lastig vinden om vooruit te kijken (laat staan vijf jaar), eigenaren die moeite hebben met tijdelijk gebruik of kortere huurtermijnen, ouderwets incentive-beleid. Kortom, diverse en vaak strijdige belangen. In dit speelveld is commerciële inventiviteit en veel doorzettingsvermogen gewenst. De motivatie van betrokkenen bij de gemeenten/projecten kan door vele bezichtigingen, die kennelijk geen deal opleverden, zijn afgenomen. Een nieuwe inspanning, extra tijd en moeite en frisse zin kunnen dit proces weer totaal omkeren. Tijd om open te staan voor een verfrissende verhuuraanpak: Verhuurscherpte.

Hierbij elke overwegingen:

  • Units gebruikt zien worden, doet verhuren.

Afgeplakte puien met oude verhuurpapieren maken verhuur lastiger. Van fraaie 3D stickers is het voordeel, voor wie, ook niet enorm duidelijk.  In de markt is veel belangstelling voor tijdelijk gebruik en eventueel pop-up. Hier is kans opeen win-win. De pui is in gebruik, het leidt tot reuring, publiciteit en regelmatig tot nieuwe leads in de definitieve verhuur. Het is echt een test waard.

  • Pleeg gerichte acquisitie op geschikt tijdelijk gebruik of pop-up.

Er moeten niet zomaar ondernemers tijdelijk in een pand wordt gestopt, ze moeten wel recht doen aan het winkelgebied. Iets nieuws en aanvullends brengen. Een amateuristische tijdelijke invulling van een winkelpand zorgt niet voor een plus, maar heeft juist als effect dat de winkel minder verhuurbaar wordt. Goed selecteren is dus belangrijk. Hiermee komt kansrijke tijdelijke invulling van de leegstaande ruimten goed aan de praat, zittende ondernemers profiteren ook. Nieuwe ondernemers brengen reuring in het project, nieuwe kansen op definitieve verhuur.

  • Voor definitieve verhuur: maatwerkbenadering op basis van onderzoek

Er kunnen via diverse kanalen -en via onderzoeksbureau’s- verse concrete verhuurleads worden gegenereerd. Bijvoorbeeld via een concurrentieanalyse door een onderzoeksbureau (de witte vlekken in branches), via een door eigen speurwerk op te stellen leadlijst en via de Top 100 van Nederlandse winkelformules. Waarom zitten die er nog niet? Deze lijsten moeten in een werksessie samen met betrokkenen bij en rond de opdrachtgever “met de stofkam” worden doorgenomen en dan vastgesteld. En ja, dan moet je de gehele Top 100 ook doornemen. Zo ontstaat een volledig beeld van bruikbare nieuwe verhuurleads en kansen. Die partijen in overleg zorgvuldig benaderen, dus niet met meer partijen steeds opnieuw op dezelfde leads afgaan. Dat kost tijd, soms helaas meer dan gedacht, maar er komen kandidaten en van de kandidaten komen er deals.

  • Voor definitieve verhuur: onlinecampagne (in samenwerking met derden)

Blaas het stof van de gemeente, of het project en breng het positief onder de aandacht. Een charmeoffensief naar ondernemers, eigenaren en de gemeente starten. Ondernemers en/ of mensen werkzaam in ontbrekende branches in de regio op de hoogte brengen dat het loont om een bepaalde onderneming te beginnen of te verplaatsen. Met een goed aanbod. Dergelijke content zal ook online gestructureerd kunnen landen via social media in de ontbrekende doelgroepen. Via targetting, dat is niet ingewikkeld. Met de leads via online benadering dan wel “live” in gesprek gaan.

Meer weten?

info@loggersconsultancy.com