Fietsenwinkel.nl opent in 2017 dertig nieuwe fysieke winkels

Veel klanten van fietsenwinkel.nl bleken behoefte te hebben aan voelen en testen. Daarvoor zijn winkels goed geschikt. Na een orientatie op websites volgt het testen en advies in de winkel. Dit verkoopmodel blijkt goed te werken. Het nieuwsbericht staat niet op zich, sinds kort kiezen steeds meer e-tailers ook voor een offline strategie. Volledige webwinkeliers die uitsluitend online opereerden hebben gaandeweg een omnichannel strategie omarmd, met winkels op het (mobiele) web en in de winkelstraat. Er zijn hiervoor een aantal redenen te benoemen:

  1. Moeilijk om een webwinkel winstgevend te laten zijn

Webwinkels hebben te maken met hoge kosten, veelal in de hoek van de marketing. Zichtbaarheid online, advertenties, helpdesk, ontwerp/fotografie, creditcard fees, verzendkosten, Google en nog veel meer. Een verkooppunt in de winkelstraat vergt wel huur en kosten voor inrichting maar is minder afhankelijk van eerdergenoemde kosten.

  1. Klantencontact

In een winkel is er meer de mogelijkheid om het aanbod goed af te stemmen op de klantbehoefte. Ook ontstaat met een winkel de mogelijkheid voor websitebezoekers om een afspraak op locatie te maken om het product te proberen. Ook de online verkoop profiteert daar weer van. Een winkel lijkt dus een effectieve vorm van marketing en (pop-up) winkels brengen vraag en aanbod bij beter elkaar. Het creëert emotionele(-re) band met de klant .

  1. Minder retouren

Online paskamers bestaan niet, vandaar dat door klanten ruimhartig wordt besteld op internet, met als gevolg dat soms 40% van de online gekochte produkten (met name kleding) geretourneerd wordt. Dit is voor web-winkeliers een extreme kostenpost welke de winstgevendheid van online tot op heden behoorlijk frustreert. In een winkel is de conversiegraad als het goed is hoger, klanten voelen, testen en passen de producten en gaan ermee de winkel uit. De retouren vallen in het niet bij online.

Ruimte en kansen voor webwinkels bij winkelcentra

Tot op heden vestigen web winkeliers hun winkels vaak op perifere, goed bereikbare, locaties met veel parkeergelegenheid. Ook omdat daar ruime beschikbaarheid bleek van, vaak goedkope, panden. Met (soms tijdelijke) winkels kon getest worden of er op een nieuwe locatie behoefte was aan het productaanbod. Ook winkels vanwege het opbouwen van naamsbekendheid. De binnensteden werden in eerste instantie minder geschikt geachte voor fysieke webwinkels, met name vanwege autobereikbaarheid, parkeren en het kunnen testen.

Inmiddels is het tijd voor de volgende stap: integreer de fysieke webwinkel met buurt-, wijk- of stadsdeelcentra. Ook goed bereikbaar, ook voldoende parkeren, ook voldoende beschikbare panden aan de randen, ook vaak behoorlijk betaalbaar en: meer en beter klantencontact.

Webshops openen winkels.